Přemek Kubák
post-title Web zdarma ano / ne? https://www.premekkubak.cz/wp-content/uploads/social-1206612_1920.png 2020-02-02 10:59:33 yes no Publikováno uživatelem Rubrika: Blog | Úvahy

Web zdarma ano / ne?

Rubrika: Blog | Úvahy
Web zdarma ano / ne?

Velmi často vídám na internetu reklamu na různé editory webových stránek, kde si je může uživatel naklikat sám za pár minut. Většinou autoři těchto systémů píší, že si takto můžete vytvořit profesionální web. Pojďme si tedy říci jak to doopravdy je a pro koho jsou taková řešení vhodná či nevhodná.

Nebudu chodit okolo horké kaše. Slovo „profesionální“ je podle mě klamavá reklama. Automatizovaným tvořičem webu lze jistě udělat vizuálně pěkný web. Jenže míra profesionality webu se odvíjí od mnoha věcí a nikoli jen od vzhledu. Tvorbě profesionálního webu zpravidla předchází průzkum trhu, analýza klíčových slov, zkoumání potřeb klienta a další nezbytné kroky. Výsledkem pak je web, který má správně udělanou informační architekturu (co je na webu za podstránky), obsah webu (textový, mediální), funkce (aplikace, interaktivní prvky), UX (grafika a uspořádání prvků na webu). Po vytvoření webu pak přichází online marketing dělaný podle předem vymyšlené strategie, jehož součástí je například SEO (tedy optimalizace nalezitelnosti) … Je toho zkrátka mnoho, co je potřeba udělat, aby byl web profesionální a s většinou těchto kroků vám může pomoci jedině člověk, nikoli automatizovaný systém. Takže ti, kdo čekají, že si zdarma udělají konkurenceschopné stránky, ti budou zklamáni.

Pro koho jsou tvořiče webů vhodné?

Tvořiče webů jsou tedy dobrým řešením například pro ryze lokální živnostníky, kteří nepotřebují nikomu konkurovat. Příkladem je kadeřnice z Lovčiček (700 obyvatel). Ta si chce jen ušetřit práci. Díky webu nebude muset odpovídat na otázky za kolik stříhá, kdy má otevřeno a kde má provozovnu. Nic jiného od něj nečeká.

Pro koho jsou nevhodné a co místo nich zvolit?

Pokud mají stránky sloužit k podpoře podnikání v jakémkoli konkurenčním oboru, tak k nim musíte přistupovat jinak. Na řešení postaveném na tvořiči raději zapomeňte, protože byste si tím zbytečně zpomalovali rozvoj podnikání. Také na něj zapomeňte, pokud se chystáte spustit větší e-shop u kterého potřebujete speciální funkce, nebo máte mezinárodní ambice. I kdybyste patřili mezi zlomek nadšenců, kteří jsou schopni se tvorbu webu a online marketing naučit sami, tak vám bude tvorba a správa webu zabírat mnoho času, který byste mohli raději věnovat podnikání.

Freelanceři dělají weby od 25 000 Kč, agentury většinou od 50 000 Kč. Proč tomu tak je a jaké řešení zvolit?

Jste lokální firma, ale máte i nějakou konkurenci?

Obraťte se na freelancera, tedy na jednotlivce, nebo na skupinu spolupracujících freelancerů, kteří vám jistě dokážou za dobré peníze udělat pěkný a konkurenceschopný web.

Jste celorepubliková firma?

Můžete se obrátit na freelancery, ale dbejte na to, aby to nebyl jednotlivec. Zcela jistě budete potřebovat více služeb a mohlo by se stát, že jednotlivý freelancer, i když je kvalitní, je nedokáže (třeba z časových důvodů) poskytovat v potřebném rozsahu. Pokud se rozhodnete pro vytvoření webu agenturou, jistě neuděláte chybu. Agentury disponují více zaměstnanci s různým zaměřením a jsou schopné uspokojit více požadavků najednou. To se ale odráží v ceně.

Jste firma s globálními, tedy celosvětovými ambicemi?

Na řešení od freelancerů budete patrně muset zapomenout. Budete zcela jistě potřebovat široké portfolio webařských služeb, které budou časově i odborně náročnější a bude se na nich muset podílet více lidí. Agenturní řešení je v tomto případě to nejvhodnější a vyplatí se do něj investovat.

Závěrem

Ať už si vyberete jakékoli řešení, měli byste i vy rozumět tvorbě webů a online marketingu natolik, abyste byli schopni posoudit kvalitu práce vašich dodavatelů. Pokud potřebujete získat znalosti, můžete se přihlásit na kurzy tvorby webových stránek, nebo online marketingu. Získáte tak základní znalosti, které vám pomohou v praxi.