Následující pohled na dohledatelnost není seriózní analýzou. Je to spíše uživatelský pohled na to, jak pracují s informacemi o Koronaviru vyhledávače. Možná by mohl titulek znít také „Jak si vede vláda ve vyhledávačích v souvislosti s Koronavirem“, nebo tak nějak.
Absence jednoho centrálního zdroje informací
V Česku jsem nenašel centralizovaný zdroj, tedy místo, kde bych se nedozvídal jen počty nakažených, ale i dopravní informace, informace o daních, povinnostech, způsobech vymáhání nastolených opatření, sankcích, … Nebo alespoň zdroj, který by informace agregoval poté, co si je ověří.
Bude jistě zajímavé sledovat, jak se budou statistiky měnit a jaké budou po odeznění nákazy. Myslím si, že budou posilovat klíčová slova týkající se příznaků a že budou oslabovat například slova související se zahraničními lokalitami. Každopádně se podle vývoje hledanosti jednotlivých klíčových slov dá sledovat jak odezva na zavedená opatření, tak také nálada a obavy ve společnosti. Možná by bylo zajímavé také sledovat další navazující klíčová slova, která se týkají například léků, ale také duševního stavu, jako jsou třeba slova související s „linkami pomoci“. Dalo by se z nich poznat, jestli nezačínáme být depresivní. Možná by pak také byla zajímavá slova týkající se finanční situace „půjčky, exekuce …“, ale to až po odeznění prvotního šoku a ukončení opatření souvisejících s Koronavirem.
Aktuální hledanost klíčových slov
Statistika je z nástroje Collabim, po vyhledání slov odvozených od „Koronavirus“.
Který vyhledávač dává relevantnější výsledky?
S potěšením konstatuji, že oba vyhledávače nedávají přednost bulvárním informacím. Bohužel nelze vyloučit vliv personalizace výsledků. Co se týká obrázků, tak Google dává přednost fotkám týkajících se událostí okolo Koronaviru, zatímco Seznam spíše ukazuje, jak vypadá samotný Koronavir.
Co z čísel plyne
Z dá se mi, že se vyhledávače perou se záplavou informací celkem dobře. Totéž tak úplně bohužel nelze říci o naší vládě a úřadech. Ty na nás chrlí spoustu nařízení, informací, plánů a my je pak musíme dohledávat na mnoha místech a ani pak si nejsme jistí tím, jestli jsme našli kvalitní informace. Navíc je obrovská spousta lidí, kteří nejsou v hledání tak zdatní a ti mohou být zmateni přílišnou informovaností z mnoha zdrojů.
Například na Tchaj – wanu k tomuto problému přistoupila vláda tak, že každý den vysílala informace ve stejný čas a na stejných kanálech. Neztrácela tak čas pobíháním po tiskovkách a nadměrným povídáním s novináři na nejrůznějších místech a v různých redakcích.