Přemek Kubák
post-title Prodej starého bytu (1. díl realitní anabáze) https://www.premekkubak.cz/wp-content/uploads/Prodej-bytu-Hosteradky-Resov-1.jpg 2018-02-11 14:36:00 yes no Publikováno uživatelem Rubrika: Blog | Osobní deník

Prodej starého bytu (1. díl realitní anabáze)

Rubrika: Blog | Osobní deník
Prodej starého bytu (1. díl realitní anabáze)

Bylo to někdy na počátku července 2017, když jsem si začal pohrávat s myšlenkou, že se odstěhují z Hostěrádek – Rešova, kde jsem 4 roky bydlel. Nebyl jsem v tu chvíli ještě zdaleka rozhodnutý, ale přesto jsem o svých úvahách řekl rodičům. Máma to vzala klidně, táta byl podstatně více překvapený a poměrně intenzivně mi to rozmlouval. Čtrnáct dní jsem si s tou myšlenkou pohrával a pak jsem se rozhodl. ANO, udělám to. Povolal jsem tedy do zbraně mého kamaráda z dětství, realitního makléře Kamila Jelínka,  se kterým jsem měl už z dřívějška výbornou zkušenost. Pomáhal mi totiž v roce 2013 s prodejem bytu v Brně a koupit právě ten, který jsem se nyní rozhodl prodat. Kamil je naštěstí pracovitý poctivec, takže jsem ho nemusel nijak honit a stejně jako před lety, vyběhával i nyní vše potřebné. V obou případech se jednalo o družstevní byt. Takže bylo potřeba zařídit poměrně dost věcí. A v obou případech jsme prodali byt do pěti týdnů. Ale to už pěkně předbíhám.

Proč jsem se vlastně rozhodl, že se přestěhuji?

Důvodů bylo víc, ale ten majoritní byl, že jsem potřeboval změnu. Chtěl jsem jít blíž k přírodě, do většího klidu a také jsem si na sebe chtěl ušít bič v podobě práce, která je s domkem vždy spojena. Ano, rozhodl jsem se místo bytu koupit chalupu. Měl jsem to rozhodně v plánu. Svoje finální rozhodnutí jsem sice nemusel s nikým konzultovat, ale pro klid duše jsem to sdělil rodičům, ségře a tuším, že i bráchovi. Opět nastalo překvapení, ale nic jiného jsem ani nemohl čekat. Přece jen je to změna.

Prodávat s realitkou, nebo bez a za jakou cenu můj pěkný byt prodat?

Dost lidí mi říkalo, abych prodal byt sám a ne přes realitku, ale moje volba byla jasná. Jednak realitnímu trhu nerozumím a vlastně ani netuším, jak prodat nemovitost, ale hlavně jsem se opravdu nechtěl o nic starat. Přesto celkem rozumím uvažování lidí, kteří chtějí prodávat nemovitost sami. Většinou si myslí, že ušetří na provizi. Kdybych se rozhodl a prodával byt sám, pravděpodobně bych cenu podstřelil a pokusil se ho prodat maximálně za 1,4 milionu. Kamil mě ale překvapil, když mi řekl, že podle jeho kvalifikovaného odhadu tržní ceny má byt hodnotu 1,6 milionu, ale prodáme ho za 1,8. No a tak se také stalo.

Ale nepředbíhejme … 

Ptal jsem se Kamila, jestli mám někam dávat inzeráty, že prodávám byt. Řekl mi, že to zatím určitě nebude nutné, protože se ihned po vložení do nabídky začali ozývat první zájemci. Do týdne byla objednána první prohlídka. Řekli jsme si, že rozhodně nebudeme nic skrývat, protože ani není co. Byt byl pěkný a ve velmi dobrém stavu. Kamilovy instrukce byly jasné – uklidit, uklidit a ještě jednou uklidit.

Prohlídky bytu začaly

Nejsem už zdaleka takový fluktuant jako v mládí, kdy jsem se stěhoval po pronajatých bytech a přišlo mi tehdy normální, že se někam stěhuji. Tentokrát jsem z toho byl podstatně více vyplašený. Naštěstí to šlo tak trochu mimo mě a většiny prohlídek jsem se ani neúčastnil. Místo toho jsem byl použit jako hlídací strejda a posedával jsem v době prohlídek venku nebo na hřišti s Kamilovým synkem. Bylo to tak lepší. Člověk je sice rozhodnutý prodat, ale nemusí se zbytečně mučit tím, jestli se nemovitost líbí, nelíbí a snižuje se tím riziko, že prodej pokazí nějakou nevhodnou větou, která může vzbudit nedůvěru kupujících. Věděl jsem to a tak jsem se nehodlal profíkovi plést do jeho práce. Pokud si dobře vzpomínám, tak nakonec klapla asi pátá prohlídka a kupec, nebo respektive kupci byli na světě. Mladý pár čekající dítě, který by sice asi nejraději koupil byt v Brně, ale z finančních důvodů hledali něco poblíž a s dobrou dostupností. 

Byl to fakt rychlý prodej!

Moc mě to ale nepřekvapilo (a když, tak jedině příjemně). Kamil pracuje pro realitní kancelář RE/MAX Alfa a znám jejich sílu. Dělám totiž webové stránky, SEO a online marketing jako takový a tato realitní kancelář je současně mým klientem. Díky tomu vidím, jak velikou roli při prodeji nemovitostí hraje to, že jsou součástí většího celku a nikoli jen malá lokální realitní kancelář. Myslím si, že i v mém případě sehrál klíčovou roli fakt, že jakoukoli prodávanou nemovitost může vidět kdokoli po celé republice. Všechny pobočky RE/MAXu totiž používají jednu databázi. A tak, i když mají každá svoje stránky, je zobrazované portfolio nemovitostí zkompletováno z nabídek všech českých poboček. Ta síla značky zkrátka byla od počátku znát.

Všechny díly realitní anabáze